Historia och nutid

By Annie Svensson, 2018-02-20

Moppar

Att det finns färre små motorcyklar (lättviktare) i Sverige än i många andra länder har en historisk förklaring. Lättviktare var mycket vanliga i Sverige fram till början av 1950-talet, för att få framföra dessa lättviktare krävdes det dock körkort, de måste vara registrerade, skattade och försäkrade. 1952 startade en gyllene tidsålder för mopeden i Sverige i och med en lag som befriade motorcyklar på under 50 kubik och under en hästkraft från körkort, registrering, skatt och i början även försäkring. Detta ledde till en explosion i försäljningen av mopeder och moppar blev mycket populära.

Nutid

Mopeder var oerhört populära, framförallt bland ungdomar, fram till slutet av 1980-talet då intresset helt plötsligt dog ut. Moppar blev åter populära i och med att den så kallade EU-moppen infördes 1998, en moppe som får ha en toppfart på 45 km/tim. EU-moppen är praktisk.

Riktiga mopeder

Riktigt coola moppar är gamla och tillverkade i Europa, helst i Sverige, Tyskland eller i Österrike. Visst kan en ny Aprilia scooter vara snygg men den är aldrig lika snygg som en Crescent 2000s från tidigt 1960-tal. Saknar du körkort är det inget problem eftersom dessa gamla moppar räknas som klass 2 mopeder och fyllde du 15 före oktober 2009 får du köra dem utan körkort. Vill du åka riktigt fort med din Crescent 2000s finns det dessutom en trimsats för strax över 1 000 kronor som ger dig hela 3,5 hästkrafter.